header stallingmedewerkers utd.

Als je na een avondje stappen om half twee 's nachts op donderdag je fiets uit een bewaakte fietsenstalling ophaalt, dan verdient de medewerker achter de balie € 10,80 per uur: 10 euro loon plus 8% (80 cent!) overwerkvergoeding.
Als hij of zij tenminste volgens de geldende CAO betaald wordt, en dat is lang niet altijd het geval.

beetje boos

Ik weet dat, omdat ik een jaar zo'n medewerker was. Het is leuk werk, maar het betaalt slecht. Toen ik begin 2018 na drie contracten naar mijn laatste loonstrook zat te kijken, werd ik nieuwsgierig hoe het nou eigenlijk met die stallingsCAO zit.

Als je een CAO zoekt, dan moet je naar de site van de FNV want daar staan ze allemaal. Ik zag toevallig dat er die avond een overleg was voor mensen die onder 'onze' CAO vallen. Ik ben daar toen heen gegaan, en ik bleek de eerste uit de tweewielerbranche die daar de afgelopen 10 jaar was binnengelopen.
We waren het er snel over eens dat de beloning nergens op slaat. Toen ik anderhalf uur later weer buiten stond, hadden we afgesproken om te kijken wat we er aan kunnen doen. Om te beginnen is er nu dus een site die over de beloning van de stallingsmedewerker gaat. Dit is geen FNV-site, maar ik ben er wel lid van, inmiddels.

rotfooi

Een stallingsmedewerker heeft tussen 22:00 's avonds en 6:00 's ochtends recht op 80 cent meer loon per uur, want dat staat in artikel 28 van de CAO voor het Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijf. Nachtwakers in fietsenstallingen komen ook niet in aanmerking voor de 14% toeslag die de rest van de sector bij ploegendiensten ontvangt. Bovendien begint volgens dat artikel hun weekend (+35%) pas op zaterdag om 18:00.

Ik heb ontdekt dat de BOVAG de werkgeversvereniging is die (in onderhandelingen met de vakbonden) deze CAO afsluit. Deze CAO loopt af op 31 oktober 2018. Dat artikel 28 moet er uit, want het is mensonterend. Stallingsmedewerkers hebben recht op een redelijke vergoeding, en wat er nu in de CAO staat is dat niet.

Het is gewoon een rotfooi.

De volgende vraag is dan: wat is eraan te doen?

doelen

Om te beginnen is artikel 28 op de agenda van de CAO onderhandelingen voor de zomer 2018 geplaatst. Inmiddels lijkt er ook schot in te zitten, dus dat is alvast iets dat er bereikt is. De ontwikkelingen zijn te volgen op onze nieuwspagina en het twitteraccount.

We zijn op dit moment ook nog altijd bezig om een overzicht te maken van de inkomenspositie van stallingsmedewerkers. Dat kunnen ook fietsenmakers zijn die in fietsstallingen in de avonduren werken, en waarvoor andere toeslagen gelden. We zijn benieuwd of je volgens de CAO betaald wordt.

Als je dat voor jou concrete situatie wilt laten uitzoeken, stuur dan een mailtje naar boterapenstaartboterbijdefiets.nl en je krijgt zo snel mogelijk bericht hoe je je gegevens kunt aanleveren. Op basis van jullie (anonieme) gegevens wil ik een globaal overzicht maken welke werkgevers zich niet aan de CAO houden, welke een beetje en welke een (veel) betere regeling met hun personeel treffen (jawel, die zijn er ook!).

Wil je ook meehelpen om de werkomstandigheden in de stallingen te verbeteren stuur me dan een email. Je kunt inmiddels ook boterbijdefietsen via https://twitter.com/boterbijdefiets en https://instagram.com/boterbijdefiets.